تئاتری که شکسپیر آن را ربود!

به گزارش وبلاگ دیتالاین، ویلیام شکپسیر نویسنده معروف قرن 16 نیازی به معرفی یا تعریف ندارد، اما داستان جالبی از او و گروه تئاترش وجود دارد که کمتر کسی آن را شنیده است؛ داستان یک دزدی در یک شب برفی.

تئاتری که شکسپیر آن را ربود!

در یک شب سرد و برفی ماه دسامبر، سال 1598، حدود 12 مرد مسلح، با شمشیر، خنجر و تبر دزدکی وارد یک تئاتر خالی در Shoreditch، خارج از شهر لندن شدند. به یاری نور کمی که از فانوس هایشان ساطع می شد، تمام شب را بی وقفه کار کردند و تمام ساختمان تئاتر را از تیرهای چوبی گرفته تا کوچک ترین میخ ها از هم جدا و سوار گاری کردند. با اولین نوری که خورشید با آن تاریکی را بدرقه کرد دیگر چیزی از تئاتر باقی نمانده بود.

تئاتر Shoreditch و بازیگران شرکت Lord Chamberlains Men

این خرابکارها در اصل اعضای شرکت Lord Chamberlains Men، دسته بازیگران تئاتری بودند که ویلیام شکسپیر نیز جزو آن ها بود و تا چند سال قبل از این اتفاق، بازیگران این شرکت در تئاتر Shoreditch بازی می کردند. این تئاتر که در سال 1576 ساخته شد، دومین تئاتر ثابت انگلستان، و اولین تئاتر پیروزی است که صرفا برای اهداف نمایشی به کار گرفته شد. شرکت The Lord Chamberlains Men درسال 1598 افتتاح و در مدت زمان کوتاهی به یکی از شرکت های نمایشی پیروز تبدیل شد. تئاتر Shoredith محل اجرا یا بهتر بگوییم خانه آن ها بود که برای سال ها این شرکت بسیاری از نمایش نامه های معروف شکسپیر را به روی صحنه همین تئاتر بردند.

در سال 1596 مهلت اجاره نامه تئاتر به انتها رسید، پس اعضای گروه سعی کردند تا با صحبت با صاحب کله شق ساختمان، Giles Allen، او را متقاعد نمایند تا مهلت اجاره را بیشتر کند. او نه تنها اجاره را بیشتر نکرد، بلکه تهدید کرد که ساختمان تئاتر را از آن ها می گیرد. این بحث حدود دو سال به طول انجامید و شرکت در طی این مدت نمایش هایش را در تئاتر Curtain اجرا می کرد. در همین تئاتر بود که شکسپیر معروف ترین نمایش نامه اش، رومئو و ژولیت را برای اولین بار اجرا کرد.

بازسازی تئاتر Globe براساس شواهد تاریخی و معماری

زمانی که معلوم شد Giles Allen قرار نیست ساختمان تئاتر را به شرکت بازگرداند، اعضای Chamberlains Men مکان دیگری در نزدیکی رودخانه تیمز را اجاره کردند و در 28 دسامبر 1598، زمانی که Allan داشت کریسمس را در خانه اش جشن می گرفت، اعضای گروه وارد ساختمان تئاتر او شدند و آن را ویران کردند. یک نجار زبردست به نام Peter Street، که بعدا دیگر تئاتر معروف و تاریخی لندن به نام Fortune Playhouse را ساخت، تکه چوب های تئاتر ویران را دوباره به کار گرفت و از آن تئاتر بی نظیری به نام Globe ساخت، تئاتری که گنجایش 3000 تماشاچی را داشت.

خیالی ترین نسخه روایت از این اتفاق، داستانی است که خراب شدن تئاتر را در طول یک شب می داند اما تاریخ نگاران معتقد اند که این کار نمی تواند در طی چنین مدت کوتاهی رخ داده باشد. بعلاوه اینکه هیچ مدرکی وجود ندارد که حضور شکسپیر را در میان خرابکاران، در آن شب ثابت کند، هرچند که به احتمال زیاد او تمام شکایات و اتفاقات را از نزدیک دنبال می نموده است چرا که علاقه بیش از حد زیادی به صحیح انجام شدن این کار داشته است.

ابتدا الوارها و چوب ها را در انباری نزدیک Bridewell تا نزدیکی بهار نگه داشتند، سپس برای ساختن ساختمان Globe آن را از روی رودخانه تیمز عبور دادند. تئاتر Globe در حدود سال 1599 ساخته و اداره شد و برای 14 سال بعد نیز بسیاری از نمایش نامه های بزرگ شکسپیر را به نمایش گذاشت. در سال 1613، طی اجرای هنری هشتم، توپ های نمایشی اشتباها منفجر شدند و شعله های آتش که به سقف رسیده بودند، باعث ویرانی ساختمان شدند. با اینکه ساختمان دوباره بازسازی شد، اما شکسپیر دیگر برای دومین Globe چیزی ننوشت. انتها، این تئاتر هم مانند دیگر تئاترهای شهر لندن به وسیله پیوریتن ها (گروهی از پروتستان ها) در سال 1642 بسته شد.

ساختمان نوساخته Globe که به نام Shakespears Globe معروف است، در نزدیکی رودخانه تیمز و در 228 متری ساختمان اصلی واقع شده است. ساختمان تازه در سال 1997 براساس طرح اصلی ساخته شد که البته نصف گنجایش ساختمان قبل را دارد.

در ساخت این تئاتر تازه سعی شده تا بیشترین شباهت را به تئاتر قرن 16 شکسپیر داشته باشد، از این رو تمام ساختمان از چوب و نه حتی ذره ای آهن ساخته شده است. این تنها ساختمان در لندن است که سقفش از پوشال درست شده است، زیرا پس از آتش سوزی بزرگ سال 1666 استفاده از این مصالح ممنوع اعلام شد.

جایگاه ها، نیمکت هایی ساده هستند، اما تماشاچی ها می توانند طی نمایش چند بالشتک سفارش دهند. هیچ وسیله مدرنی شامل نورافکن، میکروفون یا هر وسیله صوتی دیگری در این تئاتر وجود ندارد. تمام موسیقی ها به صورت زنده اجرا می شوند که اکثرا سازهایی هستند که به همان شیوه صدسال قبل ساخته می شدند درست مانند قرن 16. تئاتر Globe تازگی ها از بعضی تکنولوژی های روشنایی یا صدا استفاده می نماید.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "تئاتری که شکسپیر آن را ربود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاتری که شکسپیر آن را ربود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید