سفر هوایی گران ماند

به گزارش وبلاگ دیتالاین، با آن که اعضای کمیسیون عمران مجلس قرار بود در هفته گذشته پرونده اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت بلیت هواپیما را باز و آنالیز نمایند، اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می گوید: این موضوع مسکوت مانده و با وجود قولی که داده شده بود، هنوز پیگیری نشده است.

سفر هوایی گران ماند

به گزارش دنیای سفر و به نقل از خبرگزاری ایسنا، قانون مالیات بر ارزش افزوده از روز 13 دی ماه روی نرخ بلیت هواپیما به اجرا گذاشته شده است. شرکت های هواپیمایی خارجی این قانون را مغایر با قوانین بین المللی حمل و نقل و انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) دانسته اند و با اشاره به ابهامات این قانون، اعتراض خود را به الزام اجرای آن در جلسه ای که اعضای کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس نیز حضور داشتند، مطرح کردند. مخالفان معتقدند سازوکار مشخصی برای این قانون مشخص نشده و ابهام آن دست مایه ای برای ایجاد محافلی خواهد شد که بلیت هواپیما را تدریجی گران تر خواهد نمود. انتقال خروج ارز از کشور و تحمیل هزینه های بیشتر به خانواده ایرانی از دیگر تبعات اجرای این مصوبه بود که به نمایندگان مجلس یادآور شد.

اعضای کمیسیون عمران در آن جلسه که سه شنبه 14 دی ماه در محل فدارسیون حمل و نقل لجستیک ایران برگزار گردید، وعده دادند یک هفته بعد جلسه ای را برای برطرف ابهام و آنالیز تخلفات آن با حضور نمایندگان وزارت راه، سازمان هواپیمایی، ایرلاین ها و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی برگزار نمایند، اما اینک رحمت الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در پاسخ به پیگیری ایسنا می گوید که آن جلسه برگزار نشده است.

او می افزاید: شرکت های هواپیمایی همزمان با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، کف قیمت را هم بستند و بلیت مقرون به صرفه هم پیدا نمی شد که البته اعتراض ها باعث شد وزیر راه دست کم هشدار شدیداللحنی به شرکت های هواپیمایی درباره ممانعت آن ها از مقرون به صرفه فروشی بلیت بدهد، اما درباره اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده هنوز اقدامی نشده است، با آن که در جلسه ای که نمایندگان مجلس و شرکت های هواپیمایی خارجی حضور داشتند صراحتا تاکید شد که بلیت هواپیما محصولی نیست که ارزش افزوده ای فراوری کند و مشمول مالیات آن گردد. ضمن این که طبق مقررات بین المللی اضافه کردن این مالیات تخلف است. به خاطر همین ایرادها هم قرار شد نمایندگان مجلس موضوع این مصوبه را آنالیز نمایند که تا کنون خبری نشده است.

رفیعی بعلاوه می گوید: با وجود هشدارها و مخالفت هایی که نسبت به مالیات بر ارزش افزوده در بلیت هواپیما شد، اما اراده ای برای مقرون به صرفه کردن یا واقعی شدن قیمت بلیت هواپیما دیده نمی گردد. هر وقت توانستند قیمت خودرو را پایین آورند، قیمت بلیت هواپیما را هم می توانند پایین بیاورند.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به پیامدهای منفیِ اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت بلیت هواپیما، اظهار می نماید: قبلا این تذکر داده شد که اضافه شدن این مالیات در پروازهای داخلی هزینه بیشتری را به خانواده ایرانی تحمیل می نماید و در پروازهای خارجی نیز به خروج ارز از کشور منجر می گردد، چون در خارج از کشور مالیات بلیت هواپیما صفر است، بنابراین با قیمت پایین تری می توان آن را خرید. علاوه بر این، بعضی از شرکت های هواپیمایی، مالیات بر ارزش افزوده را سلیقه ای اضافه نموده اند، یعنی یک شرکت روی مالیات (Tax) آن را اضافه نموده، یک شرکت روی نرخ پایه بلیت (Fare). بنابراین بعضی از آن ها وقتی بلیتی را کنسل می نمایند آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را دیگر برنمی گردانند.

رفیعی با بیان این که اگر قیمت بلیت سفرهای هوایی و یا این مصوبه غیرکارشناسی است باید آن را آنالیز و اصلاح نمایند، می گوید: به تجربه هر نوع افزایشی در بلیت هواپیما، گرانی های دیگری را در پی خواهد داشت، بنابراین نباید ساده از کنار اضافه کردن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده گذشت.

منبع: دنیای سفر

به "سفر هوایی گران ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر هوایی گران ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید