ادعای مخابرات در عدم افزایش تعرفه تلفن صحیح نیست

به گزارش وبلاگ دیتالاین به نقل از وزارت ارتباطات، حسین فلاح جوشقانی مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت توسعه زیرساخت های شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است تأکید کرد که این توسعه با مخابرات یا حتی بدون مخابرات، انجام خواهد شد.

ادعای مخابرات در عدم افزایش تعرفه تلفن صحیح نیست

وی با اشاره به اینکه دولت ها در کشورهای مختلف در حوزه شبکه پهن باند و توسعه زیرساخت های ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می نمایند، اظهار کرد: اینکه دولت ها برای شبکه ملی پهن باند و توسعه دسترسی پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می نمایند موضوعی اصولی است اما این موضوع نباید به انحصار بیشتر اپراتور غالب یاری کند. دولت ها بی طرف هستند و می توانند در زیرساخت های ارتباطی که احتیاج به سرمایه گذاری زیاد دارد و بازگشت سرمایه آن ها بلندمدت است، سرمایه گذاری نمایند.

فلاح جوشقانی شرح داد: از ابتدا در موافقت نامه پروانه شرکت مخابرات تصریح شد که این شرکت مشابه سایر اپراتورها، بخشی از عایدی خود را به عنوان تسهیم عایدی به دولت بدهد و بر همین اساس هم فرایند خصوصی سازی و واگذاری مخابرات انجام شد، البته مخابرات در سال های گذشته بخش عمده ای از این مبالغ را نپرداخته و رگولاتوری این موضوع را در چارچوب قوانین پیگیری می نماید.

سال 95 تعرفه تلفن 50 درصد گران شد

مشاور وزیر ارتباطات درباره پرداخت سود سهام به دولت از سوی مخابرات گفت: مدیرعامل مخابرات اذعان نموده که سود سهام دولت را پرداخت نموده است این موضوع در حالی مطرح می گردد که سود بقیه سهامداران را نیز پرداخت نموده پس جای تعجب ندارد. یکی از توصیه های ما در طول سال های قبل به مخابرات این بود که سود سهام یا بخشی از آن را به نسبت سهم سهامداران صرف توسعه شبکه مخابرات کند. اگر این اتفاق می افتاد شرایط شبکه خیلی بهتر از شرایط امروز بود.

وی با بیان اینکه مخابرات یکی از مسائل پیش روی خود را افزایش نیافتن تعرفه می داند، اظهار داشت: در سال 92 موضوع هم کدسازی مطرح و اجرای این طرح موجب تقسیم تعرفه ها به تعرفه های بین استانی و داخل استانی شد. اجرای این طرح موجب کاهش عایدی مخابرات شد و لازم بود تا با اصلاح تعرفه جبران گردد.

فلاح جوشقانی ادامه داد: برای جبران این کاهش عایدی و بر اساس مطالعات اجرا شده با هماهنگی مخابرات طرحی ارائه که بر اساس آن برای هر خط تلفن آبونمان اضافه شد و تعرفه کارکرد نیز طوری مشخص شد که جبران نماینده این کاهش عایدی باشد. در ادامه هم با توجه به بازخوردهای حاصل از اجرای این طرح تعرفه ها اصلاح شد. در سال 95 تعرفه داخل استان 50 درصد و تعرفه بین استانی 10 درصد افزایش یافت و مبالغی هم به عنوان حداقل کارکرد (اعمال هزینه حتی اگر از تلفن استفاده نشده باشد) اضافه نموده شد و گرد به بالای مبالغ کارکرد برای کسر از نیم دقیقه، مشخص شد. همه این موارد در راستای اصلاح تعرفه تلفن ثابت بود؛ بنابراین اینکه گفته می گردد تعرفه تلفن ثابت 12 سال بدون تغییر بوده است، صحیح نیست.

وی اضافه نمود: در سال 97 دیوان عدالت اداری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در این خصوص را ابطال کرد و این موضوع سبب شد تا عایدی مخابرات سالانه حدود 600 میلیارد تومان کاهش یابد.

عایدی 900 میلیاردتومانی مخابرات با اضافه نمودن تعرفه تجاری و دولتی

وی اظهار داشت: برای جبران این موضوع، راه چاره بعدی اضافه شدن تعرفه خدمات تجاری و دولتی مخابرات بود جایی که چند هزار شرکت حضور دارند و اعمال این طرح به اذعان مخابرات تا سالی 900 میلیارد تومان به عایدیهای این شرکت اضافه نمود و ابطال مصوبات کمیسیون به وسیله دیوان عدالت را جبران کرد.

فلاح جوشقانی توضیح داد: مخابرات شرکتی بزرگ با سبد خدمات متنوع است اما در سال های گذشته متناسب با مأموریت و امکاناتش سرمایه گذاری انجام نداده و این موضوع مربوط به مدیریت فعلی یا قبلی مخابرات هم نیست بلکه این ضعف در همه سال های بعد از واگذاری مشهود بوده است. پس این ادعا که چون در تلفن ثابت افزایش تعرفه نداشته ایم بنابراین ضرر نموده ایم و مقصر آن دولت است صحیح نیست.

وی اظهار داشت: سال گذشته اظهار داشتیم که در حوزه ارتباطات ثابت احتیاجمند 5 میلیون پورت پرسرعت هستیم تا شرکت های متقاضی سرمایه گذاری در این بخش در صورت تمایل سرمایه گذاری نمایند. مخابرات ایران برای ایجاد 5 میلیون پورت اعلام آمادگی کرد و در ابتدا هزینه این تعداد پورت را 4 هزار میلیارد و سپس 5 هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

فلاح جوشقانی مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات بیان نمود: مخابرات اظهار داشت که بودجه کافی برای اجرای این طرح را ندارد به همین علت در جلسات هفتگی با حضور وزیر وقت مقرر شد تا بخشی از هزینه مورد احتیاج برای توسعه به وسیله سرمایه گذاری سهامداران، بخشی دیگر با فروش دو یا سه درصد از سهام همراه اول در بورس، بخشی دیگر به وسیله اصلاح تعرفه ها و بقیه به وسیله دریافت تسهیلات تأمین گردد.

وی ادامه داد: در جلسات که داشتیم ادعاهای خرید و ورود سریع تجهیزات به کشور و نصب و راه اندازی یک ماهه این تجهیزات مطرح شد اما بعدها این ادعاها محقق نشد. البته تعدادی از شرکت های ارتباطات ثابت (FCP) نیز با توجه به نوع مأموریتشان در پروانه برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین با پیگیری وزیر وقت و رگولاتوری قراردادهایی با دو شرکت در چارچوب اجرای مصوبه 260 کمیسیون تنظیم مقررات مبتنی بر بیت استریم نیز منعقد و قرار شد که در شهرهای مختلف کار خود را شروع نمایند. این در حالی بود که مخابرات برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی نموده بود اما با گذر زمان هیچ اقدامی از سوی مخابرات انجام نشد و قرارداد بیت استریم هم با شرکت های بخش خصوصی با تغییر مدیریت در مخابرات تعلیق شد.

به جای 5 میلیون خط اینترنت تنها 180 هزار پورت VDSL نصب شد

فلاح جوشقانی اضافه نمود: البته برای تأمین هزینه اجرای 5 میلیون پورت به وسیله مخابرات، قرار بود افزایش تعرفه 20 درصدی هزینه ها را جبران کند و 80 درصد مابقی هم عهده مخابرات بود اما در این بخش کار هم که به عهده خودشان محول شده بود کاری از پیش نبردند. در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت مخابرات به رگولاتوری، حدود 650 هزار پورت پرسرعت دارد که 180 هزار پورت دارای خدمات فعال هستند؛ بنابراین ادعای ایجاد یک میلیون پورت در سال گذشته، حداقل در آمارهایی که به رگولاتوری داده اند، صحیح نیست.

وی اظهار کرد: مخابرات، شرکتی پرهزینه و دارای انحصار است که در سال های گذشته سرمایه گذاری لازم برای توسعه شبکه و خدمات را انجام نداده و علت آن مطمئناً تعرفه نبوده است. عدم سرمایه گذاری، نداشتن سبد سرویس متنوع، هزینه نگهداری بسیار بالای شبکه به علت قدیمی بودن فناوری، عدم انعطاف پذیری، عدم راهبرد بازاریابی، عدم مشتری مداری و پاسخگویی مناسب، هزینه بالای نیروی انسانی و به طورکلی نداشتن ذهنیت اداره بنگاه مبتنی بر مؤلفه های مالی از عوامل اصلی مسائل مخابرات است که ضروری است اصلاح گردد.

مشاور وزیر ارتباطات اضافه نمود: البته اصلاح تعرفه در کوتاه مدت منوط به تعهد مخابرات برای استفاده از عایدی حاصل از افزایش تعرفه در سرمایه گذاری مورد احتیاج برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت در شبکه ملی اطلاعات است، به شرط آنکه شرکت مخابرات چارچوب های رقابت با سایر بازیگران این حوزه را نیز رعایت کند.

فلاح جوشقانی گفت: وزیر ارتباطات یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت را توسعه زیرساخت های شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر، اعلام و تأکید نموده است. بر این موضوع در حکم انتصاب رئیس نو رگولاتوری نیز به عنوان مأموریت ویژه تأکید شده است و امیدواریم با یاری همه بخش ها که یکی از بازیگران مهم آن مخابرات است، محقق گردد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر اراده و نظر وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت های ارتباطات ثابت بر همکاری و تعامل قانونی و دور از انحصار با شرکت مخابرات است اما در عین حال مجموعه اقدامات برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت محدود و معطل اقدام مخابرات نخواهد ماند و این موضوع با مخابرات و یا در صورت عدم همکاری بدون مخابرات انجام خواهد شد. امیدواریم که با برنامه ریزی مناسب و تعامل و همکاری همه بخش ها، به ویژه شرکت مخابرات ایران، هر چه زودتر توسعه شبکه و خدمات دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر تا درب همه ساختمان ها و منازل کشور اتفاق بیفتد و مردم از خدمات پرسرعت باکیفیت بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ادعای مخابرات در عدم افزایش تعرفه تلفن صحیح نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای مخابرات در عدم افزایش تعرفه تلفن صحیح نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید